Logotyp, grafisk identitet och varumÀrke

Vad Àr vad egentligen?

Ett vÀl omtvistat Àmne och nÄgot som Àr viktigt för alla företagare oavsett storlek: branding. De har en tolkning av begreppet, men det finns ibland oklarheter kring vad det faktiskt innebÀr. Branding syftar till processen att skapa ett varumÀrke, och för att förklara vad det innebÀr sÄ kommer jag helt kort att gÄ igenom tre olika saker; varumÀrke, grafisk identitet och logotyp, och hur man pÄ ett enkelt sÀtt kan förtydliga deras olika roller.

1.

VarumÀrke

VarumÀrket Àr företagets essens; vad företaget gör, stÄr för och producerar. VarumÀrket i sig bestÄr inte enbart av en logotyp eller en grafisk identitet, utan varumÀrket Àr summan av folks uppfattning om företagets tjÀnster, vision och innehÄll. VarumÀrket handlar i mÄngt och mycket om vad folk sÀger om din verksamhet nÀr du inte Àr dÀr.

Om företag vore personer sÄ kan varumÀrket sÀgas vara företagets personlighet.

2.

Grafisk identitet

Den grafiska identiteten dÀremot, bestÄr av visuellt material samt regler för och sÀtt att jobba med visuellt material i företaget. Den grafiska identiteten tar sin utgÄngspunkt i företagets varumÀrke och har som syfte att pÄ ett tydligt och engagerande sÀtt kommunicera varumÀrket. Den grafiska identiteten brukar bestÄ av logotyp, fÀrgpalett, typografi, grafiska element och annan grafik, bildmanér, mallar för olika dokument, samt övrigt visuellt material som företaget behöver ha. En bra grafisk identitet lÀgger grunden för igenkÀnning, trovÀrdighet och synlighet.

Om företag vore personer och varumÀrket Àr företagets personlighet, sÄ Àr den grafiska identiteten företagets klÀdstil. Den utgÄr ifrÄn personligheten och kommunicerar den med omvÀrlden.

3.

Logotyp

Logotypen blandas ofta ihop med varumÀrket, men Àr alltsÄ bara en del av det. Logotypen Àr en symbol för företaget och eftersom visuella saker Àr lÀtta att komma ihÄg, sÄ fungerar logotypen som igenkÀnning och identifikation av företaget.

Om företag vore personer och varumÀrket Àr företagets personlighet och den grafiska identiteten Àr företagets klÀdstil, sÄ Àr logotypen företagets ansikte. Ansiktet kan hinta om personligheten utan att egentligen beskriva den, men för omgivningen kommer ansiktet att symbolisera personligheten.

För att summera det hela:

VarumĂ€rke: Företagets “personlighet”, det vill sĂ€ga företagets essens.
Grafisk identitet: Företagets ”klĂ€dstil”, det vill sĂ€ga företagets visuella material.
Logotyp: Företagets “ansikte”, det vill sĂ€ga en symbol för identifikation av företaget.

FrÄgor om varumÀrke och grafisk identitet? Hör av dig till mig!

Är du en hjĂ€lte?

Jag erbjuder en ordentlig ”hjĂ€lterabatt” pĂ„ logotyp, grafisk profil eller hemsida, rabatten bestĂ€ms utifrĂ„n din verksamhet. Kontakta mig och berĂ€tta om din affĂ€rsmodell för att se om du Ă€r kvalificerad för en hjĂ€lterabatt!

Förnamn
Efternamn
Företag
Email
Telefon
Beskriv din affÀrsmodell